INNOVACIÓN Y SOCIEDAD DIGITAL
Coordinador Carlos Flavián Blanco. Catedrático de Comercialización e Investigación de Mercados
Uno de los pilares básicos del nuevo programa Horizonte Europa 2021-2027 es el desarrollo de la innovación, identificando específicamente la digitalización como uno de sus retos globales en busca de la competitividad industrial. El desarrollo de la sociedad digital está motivando la traslación de una gran parte de la información y actividades llevadas a cabo en el contexto físico tradicional al nuevo contexto digital y la proliferación extraordinaria de diversas formas de innovación. En esta línea, el Instituto pretende abordar diferentes aspectos relacionados con los nuevos retos de la sociedad digital, los cambios socioeconómicos y legislativos que están impulsando las múltiples y diversas aplicaciones de estas nuevas tecnologías de la información y la comunicación, y el análisis de las nuevas formas de gestión de las relaciones que se establecen en el seno de las organizaciones y entre ellas.
Sublíneas
- Nuevos retos de la sociedad digital
- Nuevas aplicaciones de la tecnología en la sociedad digital
- Innovación en las organizaciones
Artículos en Q1- JCR SSCI desde 2021
2022
1 | Título: Intention to use analytical artificial intelligence (AI) in services–the effect of technology readiness and awareness Autores: Flavián, C., Pérez-Rueda, A., Belanche, D., & Casaló, L. V. Revista: Journal of Service Management, 33(2), 293-320. https://doi.org/10.1108/JOSM-10-2020-0378 |
2 |
Título: Students apprehension and affective inertia in a Twitter-based activity: Evidence form students of an economics degree |
3 | Título: Digital Competences for Improving Digital Inclusion in E-Government Services: A Mixed-Methods Systematic Review Protocol Autores: Morte-Nadal, T. and Esteban-Navarro, M.A. Revista: International Journal of Qualitative Methods https://doi.org/10.1177/16094069211070935. 2022. |
4 | Título: The role of the humanisation of smart home speakers in the personalisation–privacy paradox Autores: Lucia Palacios, Laura; Pérez López, Raúl Revista: Electronic Commerce Research and Applications, 53(3), 101146. 2022. |
2021
1 |
Título: Attitudes toward service robots: analyses of explicit and implicit attitudes based on anthropomorphism and construal level theory |
2 |
Título: Managing consumer experience and online flow: Differences in handheld devices vs PCs |
3 |
Título: The role of flow consciousness in consumer regret |
4 |
Título: Local place identity: A comparison between residents of rural and urban communities |
5 | Título: Examining the effects of robots' physical appearance, warmth, and competence in frontline services: The Humanness‐Value‐Loyalty model Autores: Belanche, D.; Casaló, L.V.; Flavián, C. y Schepers, J. Revista: Psychology & Marketing, 38(12), 2357-2376. 2021. |
6 |
Título: Understanding influencer marketing: The role of congruence between influencers, products and consumers |
7 |
Título: Building influencers' credibility on Instagram: Effects on followers’ attitudes and behavioral responses toward the influencer |
8 |
Título: Enhancing User Engagement: The Role of Gamification in Mobile Apps |
9 |
Título: Gamification in tourism and hospitality review platforms: How to R.A.M.P. up users’ motivation to create content |
10 |
Título: How do firms handle variability in customer experience? A dynamic approach to better understanding customer retention |
11 |
Título: The power of social influence and customer–firm interactions in predicting non-transactional behaviors, immediate customer profitability, and long-term customer value |
12 |
Título: Be creative, my friend! Engaging users on Instagram by promoting positive emotions |
13 |
Título: Impacts of technological embodiment through virtual reality on potential guests’ emotions and engagement |
14 |
Título: The influence of scent on virtual reality experiences: the role of aroma-content congruence |
15 |
Título: Artificial intelligence in services: current trends, benefits and challenges |
16 |
Título: Guest Editorial Artificial Intelligence in Hospitality and Tourism |
17 |
Título: Intention to use analytical artificial intelligence (AI) in services–the effect of technology readiness and awareness |
18 |
Título: Renewable energy public–private partnerships in developing countries: Determinants of private investment |
19 |
Título: Determinants of non-compliant equity funds with EU portfolio concentration limits |
20 |
Título: Enhancing the customer experience with virtual and augmented reality: The impact of content and device type |
21 | Título: Effects of home voice assistants’ autonomy on intrusiveness and usefulness: Direct, indirect and moderating effects of interactivity Autores: Lucia Palacios, Laura; Pérez López, Raúl Revista: Journal of Interactive Marketing, 56, pp. 41-54. 2021. |
22 | Título: How can autonomy improve consumer experience when interacting with smart products?ndirect and moderating effects of interactivity Autores: Lucia Palacios, Laura; Pérez López, Raúl Revista: Journal of Research in Interactive Marketing, en prensa. 2021. |
23 | Título: Smart Speaker Recommendations: Impact of Gender Congruence and Amount of Information on Users' Engagement and Choice Autores: Romero, J.; Ruiz-Equihua, D.; Loureiro, S.M.C. y Casaló, L.V Revista: Frontiers in Psychology, 12, 659994. 2021. |
24 |
Título: Social consciousness and perceived risk as drivers of crowdfunding as a socially responsible investment in tourism |
25 |
Título: Factors driving shippers’ compliance with a voluntary sustainable freight programme in France |
Libros y capítulos de libro
2022
1 |
Título: Decide Madrid: A Spanish Best Practice on E- Participation”. In: Engaging Citizens in Policy-Making: e-Participation Practices in Europe. Ed.: Tiina Randma-Liiv y Veiko Lember. Edward Elgar. Cheltenham, The UK. |
2021
1 | Título: The Coronavirus Makers Network. Understanding the Success of an Innovation Community Facing COVID-19 in Spain. CORPORATE RESPONSIBILITY AND SUSTAINABILITY DURING THE CORONAVIRUS CRISIS. INTERNATIONAL CASE STUDIES. PART OF THE PALGRAVE STUDIES IN GOVERNANCE, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY BOOK SERIES (PSGLR). p.p. 15-36 Autores: Arroyo, Lizbeth; Sanchez-Asin, J. Javier; Valls-Pasola, Jaume; Hormiga, Esther ISBN/DOI: 978-3-030-73846-4. 2021. |
2 | Título: Minoría de edad y delitos sexuales. TRATADO SOBRE DELINCUENCIA JUVENIL Y RESPONSABILIDAD PENAL DEL MENOR. A LOS 20 AÑOS DE LA LEY ORGÁNICA 5. p.p. 407-424 Autores: Boldova Pasamar, Miguel Ángel ISBN/DOI: 9788418662617. 2021. |
3 |
Título: Influencer Marketing: How Social Presence Affects Followers’ Intentions. MARKETING AND SMART TECHNOLOGIES. p.p. 467-478 |
4 |
Título: El funcionamiento virtual de la junta general de las sociedades de capital y blockchain. EL SISTEMA JURÍDICO ANTE LA DIGITALIZACIÓN. ESTUDIOS DE DERECHO PRIVADO. p.p. 441-462 |
5 |
Título: Políticas Públicas y Sociales: Inteligencia Artificial, Economía, Democracia y Derecho |
6 |
Título: La acción y la omisión. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 67-72 |
7 |
Título: El concepto de delito. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 59-65 |
8 | Título: Las causas de irreprochabilidad. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 161-167 Autores: Rueda Martín, M. Ángeles ISBN/DOI: 9788413691374. 2021 |
9 | Título: La culpabilidad. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 145-150 Autores: Urruela Mora, Asier ISBN/DOI: 9788413691374. 2021 |
10 |
Título: La imputabilidad en el derecho penal: causas de inimputabilidad. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 151-159 |