Salir
logo hrs4r

INNOVACIÓN Y SOCIEDAD DIGITAL

Última modificación
Lun , 25/03/2024 - 01:09

Coordinador: Luis Vicente Casaló Ariño. Catedrático de Marketing

Uno de los pilares básicos del nuevo programa Horizonte Europa 2021-2027 es el desarrollo de la innovación, identificando específicamente la digitalización como uno de sus retos globales en busca de la competitividad industrial. El desarrollo de la sociedad digital está motivando la traslación de una gran parte de la información y actividades llevadas a cabo en el contexto físico tradicional al nuevo contexto digital y la proliferación extraordinaria de diversas formas de innovación. En esta línea, el Instituto pretende abordar diferentes aspectos relacionados con los nuevos retos de la sociedad digital, los cambios socioeconómicos y legislativos que están impulsando las múltiples y diversas aplicaciones de estas nuevas tecnologías de la información y la comunicación, y el análisis de las nuevas formas de gestión de las relaciones que se establecen en el seno de las organizaciones y entre ellas.

Sublíneas

  • Nuevos retos de la sociedad digital
  • Nuevas aplicaciones de la tecnología en la sociedad digital
  • Innovación en las organizaciones

Artículos en Q1 (JCR y SJR) desde 2021

 

2023

1Título: The success of e-participation. Learning lessons from Decide Madrid and We asked, You said, We did in Scotland
Autores: Royo, S., Belló, B., Torres, L., & Downe, J. 
Revista: Policy & Internet. https://doi.org/10.1002/poi3.363

 

2022

1Título: Intention to use analytical artificial intelligence (AI) in services–the effect of technology readiness and awareness
Autores: Flavián, C., Pérez-Rueda, A., Belanche, D., & Casaló, L. V. 
Revista: Journal of Service Management, 33(2), 293-320. https://doi.org/10.1108/JOSM-10-2020-0378 
2Título: Students apprehension and affective inertia in a Twitter-based activity: Evidence form students of an economics degree
Autores: Fraj Andrés, Elena; Herrando, Carolina; Lucia Palacios, Laura; Pérez López, Raúl
Revista: The International Journal of Management Education, 20, 100683 (JCR 2021: 4,564, 34/267 Q1 Education & Educational Research, 88/154 Q3 Business). 2022. 
3Título: Predicting startup survival using first years financial statements 
Autores: Fuertes-Callén, Y., Cuellar-Fernández, B., & Serrano-Cinca, C.
Revista: Journal of Small Business Management, 60(6), 1314-1350. 
4Título: The role of the humanisation of smart home speakers in the personalisation–privacy paradox
Autores: Lucia Palacios, Laura; Pérez López, Raúl
Revista: Electronic Commerce Research and Applications, 53(3), 101146. 2022.
5Título: Digital Competences for Improving Digital Inclusion in E-Government Services: A Mixed-Methods Systematic Review Protocol
Autores: Morte-Nadal, T. and Esteban-Navarro, M.A.
Revista: International Journal of Qualitative Methods https://doi.org/10.1177/16094069211070935. 2022.

2021

1Título: Attitudes toward service robots: analyses of explicit and implicit attitudes based on anthropomorphism and construal level theory
Autores: Akdim, K., Belanche, D., & Flavián, M.
Revista: International Journal of Contemporary Hospitality Management, 2021, 10-13
2Título: Financial derivatives and firm value: What have we learned?
Autores: Bachiller, P., Boubaker, S. and Mefteh-Wali, S.
Revista: Finance Research Letters, Vol. 39, pp. 1-9 (2021: 9,848)
3Título: Managing consumer experience and online flow: Differences in handheld devices vs PCs
Autores: Barta, S.; Flavian, C.; Gurrea, R.
Revista: Technology in society, 2021, 64, 101525 
4Título: The role of flow consciousness in consumer regret
Autores:Barta, S., Gurrea, R., & Flavián, C.
Revista: Internet Research, 2021, 32, 3, 875-896 
5Título: Local place identity: A comparison between residents of rural and urban communities
Autores: Belanche, D.; Casaló, L.V.; Rubio, M.Á.
Revista: Journal of Rural Studies, 2021, 82, 242-252 
6Título: Examining the effects of robots' physical appearance, warmth, and competence in frontline services: The Humanness‐Value‐Loyalty model
Autores: Belanche, D.; Casaló, L.V.; Flavián, C. y Schepers, J.
Revista: Psychology & Marketing, 38(12), 2357-2376. 2021.
7Título: Understanding influencer marketing: The role of congruence between influencers, products and consumers
Autores: Belanche, D., Casaló, L. V., Flavián, M., & Ibáñez-Sánchez, S.
Revista: Journal of Business Research, 2021, 132, 186-195 
8Título: Building influencers' credibility on Instagram: Effects on followers’ attitudes and behavioral responses toward the influencer
Autores: Belanche, D., Casaló, L. V., Flavián, M., & Ibáñez-Sánchez, S.
Revista: Journal of Retailing and Consumer Services, 2021, 61, 102585 
9Título: Enhancing User Engagement: The Role of Gamification in Mobile Apps
Autores: Bitrián, P., Buil, I. y Catalán, S.
Revista: Journal of Business Research, 2021, 132, 170-185 
10Título: Gamification in tourism and hospitality review platforms: How to R.A.M.P. up users’ motivation to create content
Autores: Bravo, R.; Catalán, S y Pina, J.M.
Revista: International Journal of Hospitality Management, 2021, 99, 103064 
11Título: How do firms handle variability in customer experience? A dynamic approach to better understanding customer retention
Autores: Cambra-Fierro, J., Gao, L. X., Melero-Polo, I., & Trifu, A.
Revista: Journal of Retailing and Consumer Services, 2021, 61, 102578 
12Título: The power of social influence and customer–firm interactions in predicting non-transactional behaviors, immediate customer profitability, and long-term customer value
Autores: Cambra-Fierro, J.; Gao, L.X.; Melero-Polo, I.
Revista: Journal of Business Research, 2021, 125, 103-119 
13Título: Be creative, my friend! Engaging users on Instagram by promoting positive emotions
Autores: Casaló, L. V., Flavián, C., & Ibáñez-Sánchez, S.
Revista: Journal of Business Research, 2021, 130, 416-425 
14Título: Survival of e-commerce entrepreneurs: The importance of brick-and-click and internationalization strategies.
Autores: Cuellar-Fernández, B., Fuertes-Callén, Y., & Serrano-Cinca, C. 
Revista: Electronic commerce research and applications, 46, 101035. 
15Título: Impacts of technological embodiment through virtual reality on potential guests’ emotions and engagement
Autores: Flavián, C., Ibáñez-Sánchez, S., & Orús, C.
Revista:Journal of Hospitality Marketing & Management, 2020, 1-20 
16Título: The influence of scent on virtual reality experiences: the role of aroma-content congruence
Autores: Flavián, C., Ibáñez-Sánchez, S., & Orús, C.
Revista: Journal of Business Research, 2021, 123, 289-301 
17Título: Artificial intelligence in services: current trends, benefits and challenges
Autores: Flavián, C. & Casaló, L. V.
Revista: The Service Industries Journal, 2021, 853-859
18Título: Guest Editorial Artificial Intelligence in Hospitality and Tourism
Autores: Flavián, C., Wang, D. & Casaló, L.V.
Revista: International Journal of Contemporary Hospitality Management
19Título: Intention to use analytical artificial intelligence (AI) in services–the effect of technology readiness and awareness
Autores: Flavián, C., Pérez-Rueda, A., Belanche, D., & Casaló, L. V.
Revista: Journal of Service Management, 2022, 33, 293-320
20Título: Renewable energy public–private partnerships in developing countries: Determinants of private investment
Autores: Fleta Asín, J.; Muñoz, F.
Revista: Sustainable Development, 2021, 653-670 
21Título: Determinants of non-compliant equity funds with EU portfolio concentration limits
Autores: Loban, L., Sarto, J.L. and Vicente, L.
Revista: Journal of Multinational Financial Management, 2021, 62, 100707 
22Título: Effects of home voice assistants’ autonomy on intrusiveness and usefulness: Direct, indirect and moderating effects of interactivity
Autores: Lucia Palacios, Laura; Pérez López, Raúl
Revista: Journal of Interactive Marketing, 56, pp. 41-54. 2021.
23Título: How can autonomy improve consumer experience when interacting with smart products?ndirect and moderating effects of interactivity
Autores: Lucia Palacios, Laura; Pérez López, Raúl
Revista: Journal of Research in Interactive Marketing, en prensa. 2021. 
24Título: Enhancing the customer experience with virtual and augmented reality: The impact of content and device type
Autores: Orús, C., Ibáñez-Sánchez, S., & Flavián, C.
Revista: International Journal of Hospitality Management, 2021, 98, 103019 
25Título: Smart Speaker Recommendations: Impact of Gender Congruence and Amount of Information on Users' Engagement and Choice
Autores: Romero, J.; Ruiz-Equihua, D.; Loureiro, S.M.C. y Casaló, L.V
Revista: Frontiers in Psychology, 12, 659994. 2021.
26Título: Social consciousness and perceived risk as drivers of crowdfunding as a socially responsible investment in tourism
Autores: San Martín, H; Hernández, B & Herrero, Á. 
Revista: Journal of Travel Research. Journal of Travel Research, 2021, 60, 16-30 
27Título: Factors driving shippers’ compliance with a voluntary sustainable freight programme in France
Autores: Touratier-Muller, N; Ortas, E.
Revista: Journal of Cleaner Production, 2021, 318, 128397 

 

Libros y capítulos de libro

2022

1Título: Decide Madrid: A Spanish Best Practice on E- Participation”. In: Engaging Citizens in Policy-Making: e-Participation Practices in Europe. Ed.: Tiina Randma-Liiv y Veiko Lember. Edward Elgar. Cheltenham, The UK.
Autores: Royo, S.; Pina, V.; Torres, L.; García-Rayado, J.
ISBN/DOI: --. 2022
2Título: La otra cara de la Banca 2.0: El fenómeno de la exclusión financiera en España
Autores: Torres, L.; Cabeza, I.​​​​​​​
ISBN/DOI: Auditing Practices in Local Governments: An International Comparison. Ed.: Ferry, L. and Ruggiero, P. Emerald Publishing Limited. Bingley (Emerald Studies in Public Service Accounting and Accountability).

2021

1Título: The Coronavirus Makers Network. Understanding the Success of an Innovation Community Facing COVID-19 in Spain. CORPORATE RESPONSIBILITY AND SUSTAINABILITY DURING THE CORONAVIRUS CRISIS. INTERNATIONAL CASE STUDIES. PART OF THE PALGRAVE STUDIES IN GOVERNANCE, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY BOOK SERIES (PSGLR). p.p. 15-36
Autores: Arroyo, Lizbeth; Sanchez-Asin, J. Javier; Valls-Pasola, Jaume; Hormiga, Esther ​​​​​​​
ISBN/DOI: 978-3-030-73846-4. 2021. 
2Título: La otra cara de la Banca 2.0: El fenómeno de la exclusión financiera en España​​​​​​​
Autores: Bachiller, A.; Martín, E y Bachiller, P.​​​​​​​
ISBN/DOI: Empresa, Economía y Sociedad. Homenaje a Vicente Salas. FUNCAS. Madrid.
3Título: Minoría de edad y delitos sexuales. TRATADO SOBRE DELINCUENCIA JUVENIL Y RESPONSABILIDAD PENAL DEL MENOR. A LOS 20 AÑOS DE LA LEY ORGÁNICA 5. p.p. 407-424
Autores: Boldova Pasamar, Miguel Ángel ​​​​​​​
ISBN/DOI: 9788418662617. 2021. 
4Título: Influencer Marketing: How Social Presence Affects Followers’ Intentions. MARKETING AND SMART TECHNOLOGIES. p.p. 467-478
Autores: Bretos, Ignacio; Errasti, Anjel; Soetens, Aurélie 
ISBN/DOI: 978-3-030-68294-1. 2021. 
5Título: El funcionamiento virtual de la junta general de las sociedades de capital y blockchain. EL SISTEMA JURÍDICO ANTE LA DIGITALIZACIÓN. ESTUDIOS DE DERECHO PRIVADO. p.p. 441-462
Autores: Gállego Lanau, María
ISBN/DOI: 978-84-1355-827-1. 2021. 
6Título: Políticas Públicas y Sociales: Inteligencia Artificial, Economía, Democracia y Derecho
Autores: González Ordovás, M.ª José; Marcuello Servós, Chaime; Sánchez García, Julia; Vega-Tinoco, Andrea (eds.)
ISBN/DOI: 978-84-18321-19-1. Prensas de  la Universidad de Zaragoza
7Título: La acción y la omisión. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 67-72
Autores: Rueda Martín, M. Ángeles
ISBN/DOI: 9788413691374. 2021
8Título: El concepto de delito. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 59-65 
Autores: Rueda Martín, M. Ángeles
ISBN/DOI: 978-84-18321-19-1. 2021
9Título: Las causas de irreprochabilidad. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 161-167 
Autores: Rueda Martín, M. Ángeles
ISBN/DOI: 9788413691374. 2021
10Título: La culpabilidad. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 145-150
Autores: Urruela Mora, Asier
ISBN/DOI: 9788413691374. 2021
11Título: La imputabilidad en el derecho penal: causas de inimputabilidad. DERECHO PENAL EN CASOS, PARTE GENERAL: INTRODUCCIÓN TEORÍA JURÍDICA DEL DELITO. p.p. P. 151-159
Autores: Urruela Mora, Asier
ISBN/DOI: 9788413691374. 2021